onsdag 23 januari 2013

När lusten och nyfikenheten får styra - Om språkutveckling

Januari och magsjukevabb, kan ju få vem som helst att tycka att livet kunde ha varit roligare. Men när man har förmånen att vabba en sjuåring mitt i läs-och skrivprocessen händer det grejer.
Han sitter i soffan med paddan i högsta hugg och verkar vid gott mod, trots nattens kräkningar.
- Mamma, kolla det här spelet, jag vill egentligen inte spela, jag kände bara för att skriva mitt namn. Han visar mig hur han skrivit in sitt namn till avataren i spelet. Eftersom vi har begåvats med ett väldigt luststyrt barn, som precis lika gärna kan sätta sig på tvären, känner jag att det är läge att ta tillfället i akt.
- Kul, säger jag. Men om du är sugen på att skriva kan vi ju göra en bok istället.
- Hurdå? Frågar han.

Vi öppnar appen Storycreator, som är väldigt enkel och pedagogisk. Jag visar honom hur han kan fota en bild med appen och sedan hur han kan skriva ett ord till bilden under. Det tar bara ett par försök så är han igång, ivrigt sökande efter bilder att fota, för att sen koncentrerat ljuda sig fram till stavningen. Det går att rita bilder på fotona också, och runt ett sömndrucket foto på mig plitar han koncentrerat ner ett hjärta. En lustfylld stund av skrivträning, helt på hans villkor!



Här finns en beskrivning från skolappar.nu hur du använder appen.

Efter det vill han fortsätta med Story wheel, och vi gör två sagor tillsammans. Först Sagan om kärlek, och sedan Zagan om blixten. Redan när han ljudar ut ordet "saga" för andra gången tycker han att det är dags att experimentera lite med stavningen. Jag köper Z istället för S, men inte K istället för G i mitten av ordet... Jag vet, lite konservativt av mig men riktigt långt har vi inte kommit i läs och skrivprocessen ännu. Men med lite hjälp på traven av paddan har vi kommit en liten bit till på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar