torsdag 1 maj 2014

Visst blir man vis av erfarenhet, men...





... ibland saknar jag henne. Hon den nya som var jag för ungefär 10 år sedan när jag började arbeta som lärare. Jag är ganska säker på att jag är en bättre lärare idag än vad jag var då, det är klart att erfarenheten gör dig vis! Men det fanns sidor hos mig då som jag ibland kan sakna. En oförställd tro på att precis allt går att fixa.



Mitt första lärarjobb var att ta hand om åtta stycken årskurs 9:or som hade tröttnat på skolan. På många sätt hade skolan redan bestämt sig för att förvara dem fram tills de skulle vidare till gymnasiet. I en liten lokal i en avskild del av skolan skulle vi hålla till och kollegorna undrande nog mest hur länge jag skulle stå ut. Men för mig var det bara åtta individer som precis om alla andra på skolan skulle ha rätt till en fullgod undervisning och självklart kunna nå målen i alla ämnen. Jag trälade med allt från Nationalekonomi till Selma Lagerlöf. Och visst gick det, visst kunde även de lära sig förstå tillgång och efterfrågan, och se att en författare som verkade i förra seklets början faktiskt kunde angå dem. Hade jag varit lika övertygad idag? Kanske, eller kanske inte. Jag är helt säker på att olika lärare är bra för olika elever vid olika tidpunkter. Just där och då behövde dessa elever mig som jag var då. Den energi som säger att allt är möjligt, för du har ännu inte fått motsatsen bevisad för dig.



Därför är det också av egoistiska skäl som jag väljer att vara med och utveckla Rebel learners. I lärarstudenterna hoppas jag få möta just den känslan igen. En känsla av optimism  och orubblighet. Att skolan går en ljusnande framtid till mötes! Om jag kan vara med och förmedla något av detta kommer jag vara nöjd med min egen insats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar